This post is also available in: img-2English (Engels)

Ben je ergens goed in? Dan ken je het absoluut: mensen die je vanalles komen vragen over je passie. Zo krijg ik ook geregeld vragen, en die beantwoord ik met veel plezier!
In de toekomst ga ik zoveel mogelijk proberen deze vragen en het antwoord hier te posten, misschien heeft iemand anders er ook nog iets aan!
De vraag:

Hallo Bjorn,

Zoals je misschien nog weet heeft mijn oudste dochter een spiegelreflex instapmodel gekocht, een Nikon D3200. Ze heeft daar nu 2 lenzen bij: 55-300 en 18-55. Ze heeft een zekere aanleg en ze zou één en ander willen bijkopen.

Graag jouw advies!

Flitser

Ik krijg hier een hele uitleg over de immense voordelen van een externe flitser in vergelijking met de ingebouwde flitser. Schaduwen die van links, boven en onder komen, … ik snap het allemaal niet zo goed. Soit. Ze spreekt van een Godox TT680C. Ken jij dat? Lijkt dat een goede investering? Of zou het beter zijn om iets meer uit te geven om dan een (veel) betere flitser te hebben? Hij kan blijkbaar horizontaal en verticaal kantelen, maar welke criteria zijn er nog van belang om een externe flitser te kiezen?
Of zou je bij Nikon blijven om een externe flitser te kopen (die blijkbaar wel minstens dubbel zo duur zijn)?

Nieuwe lens

Ze spreekt over een Nikon AF-S 50 mm / 1.8 G, om foto’s te trekken met Bokeh effect. Ik hier een hele uitleg gekregen over “het wazige achtergrond effect”. Met de twee lenzen die ze nu heeft, kan ze geen ‘groot’ diafragma kiezen (minimum 3.4-4.5 voor de ene en 4.5-5.6 voor de andere). Blijkbaar weet de body welk een lens er op steekt en kan je niet zomaar eender welk diafragma instellen (ik heb weer bijgeleerd).

Wat denk je? Lijkt dit een goede investering? Is die lens daarvoor ideaal? Te duur/goedkoop? Zou je iets anders kopen? Bestaan daar veel soorten in?

Alvast bedankt op voorhand. Ik waardeer jouw professionele feedback ten zeerste.

Groetjes

PS. Ze was onder de indruk dat jij het huwelijk mocht fotograferen van BV Toby Alderweireld.

Het antwoord:

Wel, ik moet zeggen dat uw dochter er in elk geval goed mee bezig is, als ik zo haar verlanglijstje bekijk 😉

De flitser:
Haar argumenten voor een externe flitser zijn helemaal correct. Het is ook helemaal niet zonder reden dat de “pro” toestellen geen interne flitser hebben. Eigenlijk is dat iets dat je enkel mag gebruiken als er echt echt echt echt echt geen andere mogelijkheid is om de foto te trekken, en dan nog zullen veel echte fotografen eerder opteren om de foto niet te trekken, dan met een interne flitser!
Dus, een externe flitser: echt een goede keuze! Maar enkel indien hij de flitskop inderdaad in alle richtingen kan draaien (dat is nodig om te “bouncen” 😉 ).
Dan heb je de volgende keuze, een manuele flits, of een TTL-flits. Aangezien een TTL-flits (TTL = Through The Lens = lichtmeting, dus de flits regelt zelf, samen met de camera, zijn flitsintensiteit) meestal ook manueel kan werken, is de keuze daarin meestal snel gemaakt.
Next up, is de keuze voor een aftermarket flits, of een merkflits. Hier is het simpel: de merkflits is bijna altijd beter. Maar kost inderdaad het dubbel. Ik werk zelf met een een tiental flitsen, en de verdeling is 4 merkflitsen, 6 (manuele) chinese flitsen. Afhankelijk van wat ik moet/wil doen kies ik de ene of de andere. Dus, als money no issue is: Nikon gaan, zeker als ze er echt intensief mee bezig is, en ze nog veel met fotografie wil bezig zijn. Maar wat zeker niet wil zeggen dat de Godox een miskoop gaat zijn! Veel hangt ook af van haar manier van fotograferen en experimenteren. Met de chinese merken (zoasl Godox, of Yonguo) heb je wat de keuze: je kan die online kopen, via ebay of zo, en dan zijn die dikwijls extreem goedkoop, maar in geval van niet werken (wat wel durft gebeuren) is het soms moeilijk om een vervanging te krijgen. In een betrouwbare winkel betaal je dan dikwijls wel meer, maar heb je direct een nieuwe als er iets niet in orde is.

De lens:
Supergoede keuze 🙂 De 50mm 1.8 is wat men noemt een ‘learning lens’. In veel fotografiecursussen komt dat terug, enkel die lens gebruiken, en daar een reportage mee doen. Deze lens is een die creativiteit aanwakkert, die leert zien. Het verschil tussen foto’s nemen, en foto’s maken. Dit is die ene lens die je eigenlijk altijd moet hebben.


De uitleg over het diafragma en Bokeh kloppen ook helemaal 😉 Hoe lager dat getal, hoe duurder, moeilijker, specialer, mooier, … de lens ook is. En dat gaat van 250€ voor 1.8, 500€ voor 1.4 naar 2000€ voor 1.2 🙂 De kwaliteit van de foto’s die je er mee kan maken stijgen ook evenredig met de prijs.
De lens die ze zelf voorstelt lijkt me zeker ook een goed model (de 50mm 1.8 is meestal in verschillende versies verkrijgbaar, en ook van verschillende merken. Ook hier geldt, meestal is Nikon de beste keuze, maar bij lenzen is het niet zo simpel en rechtlijnig dan bij flitsers).
Als ik het goed gezien heb, is deze lens die ook compatibel met Full Frame toestellen. Dat is best belangrijk, want de kans bestaat, als ze echt photocrazy wordt, dat ze nog een Full Frame body gaat willen op termijn, en dan is deze lens ook nog bruikbaar, en wordt het een “echte 50mm”, wat betekent dat het beeld ongeveer overeenkomt met het zicht van het menselijke oog.
Verder kan ik over lenzen alleen zeggen: indien twijfel en mogelijk: altijd meer in de lens investeren dan in het andere materiaal. Als je 1000€ hebt, beter 200€ voor de body, 100€ voor de flits, en 700€ voor de lens. Een lens verliest veel minder zijn waarde, en eigenlijk is het de lens die de foto maakt, de body legt die alleen maar vast.

Ik hoop hiermee al een beetje duidelijkheid in het bos van fotografie-aankopen gebracht te hebben 😉

Share via
Copy link